Projekt ALKA
Cieľ projektu ALKA:
Overiť hypotézu, či asistent poskytnutý dieťaťu so zdravotným znevýhodnením bude schopný zabezpečiť inklúziu dieťaťa so zdravotným znevýhodnením do prostredia bežnej materskej a základnej školy. Pritom platí, že asistent by mal byť láskavý a vnímavý voči potrebám dieťaťa, rodiny aj prostredia materskej školy a tiež zručný v komunikácii (ALKA kvalita - Asistent ako Láskavý KAmarát dieťaťa a rodiny).
Projekt bol realizovaný v rokoch 2020-2022
V danom projektovom období bolo podporených 10 detí: 3 deti v základnej škole (1x cirkevná, 1x súkromná, 1x štátna ZŠ) a 7 detí v materských školách (2x štátna, 3x súkromna, 2x cirkevná, pričom niektoré deti prešli z MŠ do ZŠ v priebehu projektu)
Výsledok projektu:
Asistent ako láskavý kamarát (ALKA kvalita) dokáže byť veľmi dobrým nástrojom podpory adaptácie dieťaťa so ZZ na prostredie bežnej MŠ alebo ZŠ. Samotná prítomnosť asistenta (ani asistenta v kvalite ALKA) však nestačí na zabezpečenie inklúzie dieťaťa so zdravotným znevýhodnením.
Je potrebné, aby boli splnené minimálne 2 ďalšie podmienky:
- dieťa potrebuje byť pred nástupom do kolektívu MŠ/ZŠ pripravované nielen v oblasti adaptívneho správania (samostatnosť, sebaobsluha), ale aj v oblasti rovesníckych vzťahov. .
- prostredie MŠ/ZŠ potrebuje rozumieť tomu, čo znamená inklúzia/inkluzívny prístup a na základe tohoto porozumenia potrebuje byť ochotné a schopné flexibilne meniť svoje vžité postupy práce pri výchove a vzdelávaní detí.
Ak nie sú splnené tieto dve podmienky, asistent sa môže veľmi ľahko stať "nástrojom sociálneho vylúčenia" a láskavá asistentka bude fungovať s dieťaťom ako izolovaný ostrov v mori všetkých ostatných detí a zamestnancov MŠ/ZŠ.
Prečo tento cieľ?
- Materské a základné školy vnímajú a komunikujú dlhodobo ako základnú prekážku prijatia a začlenenia dieťaťa so ZZ do MŠ a ZŠ práve absenciu asistentov učiteľa, ktorí by im pomohli v procese začleňovania dieťaťa so ZZ
- Ministerstvo školstva vynakladá aktuálne veľa úsilia na to, aby zabezpečilo školám viac asistentov učiteľa.
Naše skúsenosti s prítomnosťou asistentky ALKY v MŠ a ZŠ
Pilotného projektu ALKA – Asistent ako láskavý kamarát organizovaného Centrom včasnej intervencie Košice, n.o. som sa zúčastnila v pozícii asistentky 3-ročného chlapčeka so špeciálnymi potrebami v bežnej materskej škôlke. Chlapček mal výrazné oslabenia najmä v socio-komunikačných zručnostiach a rodičia vnímali, že potrebuje navštevovať bežný rovesnícky kolektív, v ktorom by mal príležitosť učiť sa zapájať do hry a komunikovať s rôznymi deťmi a dospelými. Zaradenie do škôlky sme všetci chápali ako veľmi dôležitý krok pre jeho ďalší rozvoj.
Proces začleňovania bol veľmi náročný. V priebehu trvania projektu sme pochopili, že tento cieľ si vyžaduje veľmi vysokú mieru spoločnej spolupráce všetkých zúčastnených (v našom prípade odborného tímu CVI KE, n.o., Súkromného centra špeciálno-pedagogického poradenstva, škôlky a rodičov). Samotná prítomnosť asistenta nech by bol akokoľvek láskavý a chápavý na zabezpečenie tohto cieľa zďaleka nestačí.
S prácou asistentky dieťaťa so zdravotným znevýhodnením som v minulosti nemala skúsenosť. Od začiatku mi preto veľmi pomáhalo, že som na to nebola sama. Okrem podporného tímu CVI KE, n.o. som mala k dispozícii podporu zo strany ZŠ, kde som pôsobila (špeciálna pedagogička, psychologička, triedna učiteľka). Vnímala som ako dôležité, že títo aktéri mali spolu s rodičmi dieťaťa ujasnený cieľ. Išlo predovšetkým o socializáciu dieťaťa - jeho zapojenie do kolektívu tak, aby sa dieťa cítilo prijímané a šťastné.
Spočiatku som trávila všetok čas pri "mojom dieťati". Spolu s ostatnými členmi tímu sme však pomerne rýchlo zistili, že moja prítomnosť pri dieťati pôsobí na jeho zapojenie do kolektívu skôr kontraproduktívne. Dieťa bolo mojou prítomnosťou izolované od spolužiakov, nepriamo stigmatizované a vyčleňované. S triednou učiteľkou sme spolu veľa komunikovali a postupnými krokmi, ktoré sme si spoločne naplánovali sme dosiahli, že učiteľka mala priestor, aby sa viac venovala "môjmu" dieťaťu, kým ja som bola k dispozícii potrebám ostatných spolužiakov. V triede je veľa detí, ktoré môžu v priebehu dňa potrebovať pomoc... Týmto a tiež ďalšími cielenými aktivitami sa nám postupne podarilo dieťa začleniť nielen do spoločných aktivít v rámci vyučovania, ale aj do samotného kolektívu.
Vaše časté otázky
Aký bol prínos projektu ALKA pre Centrum včasnej intervencie Košice, n.o.?
Projekt ALKA nás vrátil do obdobia prvých 3 rokov dieťaťa. Vďaka nemu sme pochopili, ako veľmi sú prvé roky v živote rodiny dôležité pre ďalší vývin dieťaťa ako aj celkové fungovanie rodiny.
Tento projekt zdôraznil význam PODPORY dieťaťa s ťažkosťami vo vývine v PRVÝCH ROKOCH jeho života.
Začlenenie dieťaťa do kolektívu iných detí je pre jeho vývin nesmierne dôležité, no je to náročný proces. Rodičia potrebujú vedieť ako zmeniť svoje bežné rodičovské stratégie na tie, ktoré im umožia pripraviť ich dieťa pre prostredie materskej a neskôr základnej školy.
Projekt ALKA nám pomohol si uvedomiť, že je dôležité hľadať efektívne metódy podpory vývinu dieťaťa a jeho rodiny v prvých rokoch ich spoločného života.
Čo nasledovalo po projekte ALKA?
Po ukončení projektového obdobia sa členovia tímu projektu ALKA rozhodli pokračovať dvoma odlišnými smermi. Časť tímu vnímala ako dôležité hľadať efektívne spôsoby podpory vývinu detí ohrozených vo vývine v prvých rokoch ich života a rozširovať povedomie o dôležitosti prvých rokov v živote všetkých detí. A ďalší členovia tímu si uvedomili, že ich prioritou je šírenie informácii o potrebe zmeny tradičnej spoločnosti na inkluzívnu. Dopriať inkluzívny prístup všetkým komunitám...
Tím Centra včasnej intervencie Košice, n.o. sa na základe výsledkov projektu rozhodol upriamiť svoju pozornosť na zvýšenie dostupnosti včasnej podpory vývinu deťom ohrozeným vo vývine v prvých rokoch ich života v lokalite, v ktorej pôsobí - v meste Košice a okrese Košice okolie. Od 1. 1. 2023 začalo centrum realizovať svoj strategický projekt PRVÉ (K)ROKY.
VŠETKY NAŠE PROJEKTY REALIZUJEME LEN VĎAKA VÁM.
Pomôžte nám ďalej hľadať efektívne riešenia pre rodiny so zdravotným znevýhodnením. PODPORTE NÁS